به گزارش راهبرد معاصر محمود بازاری مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری در ارتباط با مشکلات صادرات کاشی و سرامیک در این سازمان اظهار داشت: بازارهای خوبی برای تولیدات ایرانی این صنعت در کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.
وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک ایران از لحاظ حجم تولید، طراحی و کیفیت حرف اول را در منطقه میزند و ظرفیت توسعه بازارهای صادراتی کشورمان را در این زمینه داریم.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره مشکلاتی که برای توسعه صادرات این صنعت وجود دارد اظهار داشت : در دولت برنامههای مدونی برای صادرات داریم به طوری که برنامههای کلان و اهداف صادراتی از دولت تا سطح تشکل ها و بنگاه های صادراتی تدوین شده است.
وی تصریح کرد: با وجود این برنامه ریزی اما در زمینه لجستیکی دارای ضعفهایی هستیم که برای توسعه صادرات کشور موانعی ایجاد کرده است.
توقف 10 روزه محمولههای تجاری ایران به روسیه در مرز آستارا
بازاری اظهار داشت: برای نمونه در گمرک آستارا که صادرکنندگان به طور معمول از آن برای صادرات به روسیه استفاده می کنند برای دسترسی به روسیه تنها یک پل وجود دارد که محموله های تجاری برای عبور از آن به دلیل ترافیک موجود بعضاً تا 10 روز منتظر میمانند .
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: سالها است که می خواهیم پلی دیگر در کنار پل قبلی برای بهبود وضعیت تردد ایجاد کنیم اما اما با وجود اینکه دولت مذاکراتی با مقامات روسی در این زمینه داشته اما به نتیجه نرسیده است.
وی تصریح کرد: بروکراسی اداری موجود در دستگاه های مختلف دولتی که با موضوع صادرات مرتبط هستند نیز از جمله موانع پیش روی صادرات است؛ باید توجه داشت ایجاد تاخیر در صادرات هزینه های صادراتی قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی را کاهش میدهد.
بازاری اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران در حال هماهنگی با دستگاه های مرتبط با تجارت است تا این بروکراسی حذف و معطلی هایی که برای صادر کنندگان ایجاد می شود، رفع شود.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: افزایش نرخ ارز فرصت ویژهای برای کشور مان ایجاد کرده است و در صورتی که این اتفاق در هر کشوری روی میداد، شاهد جهشهای صادراتی عجیب و غریبی بودیم اما در کشورمان نتوانسته این از این شرایط استفاده کنیم.
بازاری گفت: در کنار توجه به قیمت تمام شده محصولات صادراتی، باید به طراحی و بسته بندی آنها نیز توجه شود که اکنون مشکلاتی نیز دارند و در فرآیند تولید باید باید در نظر گفته شود.
وی با بیان اینکه خدمات پس از فروش موضوعی است که صادرکنندگان ایرانی کمتر به آن توجه داشته اند، تصریح کرد: توجه به زنجیره های توزیع، فروش و خدمات پس از فروش در کشور های مقصد صادراتی باید وجود داشته باشد که در این زمینه ضعف هایی داریم.
بازاری اظهار داشت: با توجه به نوسانات نرخ ارز تولید کنندگان و صادر کنندگان نیاز به افزایش نقدینگی بیشتر دارند که بانک ها نیز در این زمینه باید یاری رسان باشند.
مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در خصوص گلایه هایی که تجار برای رفع تعهد ارزی دارند گفت: تهاتر واردات با ارز حاصل از صادرات روشی بوده که برای رفع تعهد ارزی در حال انجام است و شرکتها با این کار در واقع تسویه انجام می دهند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با پاکستان نیز برای برقراری تجارت ترجیحی و در مرحله بعد تجارت آزاد در حال مذاکره هستیم تا محصولات با تعرفه کمتر و حتی تعرفه صفر درصد به این کشور صادر شود.
60 درصد تولید روزانه برخی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک صادر میشود
بنابراین گزارش اصغر آهنیها رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: کاشی و سرامیک ایرانی به 150 کشور مختلف جهان صادر میشود اما عمده صادرات یعنی حدود 80 درصد این محصولات به پاکستان و عراق می رود.
وی افزود: روسیه و کشور های آفریقایی از جمله بازار های جدید هستند که که محصولات کاشی و سرامیک ایرانی به آنجا راه یافته اند اما برای ایجاد همافزای میان صادر کنندگان لازم است کنسرسیومهای صادراتی داشته باشیم.
آهنیها گفت: باتوجه به سنگین وزن بودن کالاهای صادراتی ما کشور های همسایه برای صادرات در اولویت هستند که بازار های خوبی نیز در کشور های همسایه داریم و قابلیت توسعه صادرات به این کشور های نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به قیمت رقابتی موجود برخی واحدهای تولید کننده کاشی و سرامیک روزانه 50 تا 60 درصد تولیدات آنها روانه بازارهای صادراتی میکنند، محصولات ایرانی در گریدهای مختلف تولید میشود که درجه یک آن در حد تولیدات اروپایی از جمله ایتالیا است.
آهنیها ادامهداد: اغلب ماشینآلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد میشود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه ها را داخلی سازی کنیم.
وی گفت: با وجود اینکه دستمزد در ایران به نسبت پایین است اما 25 تا 30 درصد هزینههای تمام شده کاشی و سرامیک را تشکیل می دهد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره اینکه چرا با وجود انرژی، دستمزد و منابع اولیه ارزان قیمت در ایران، قیمت تمام شده ما از چین بالاتر است گفت: در سال های گذشته روی بهره وری در این صنعت کار نشده و پایین است از طرفی تولیدکنندگان ما مجبور به تحمیل هزینههای جانبی مانند قطعی برق و گاز روبه هستند و عدم رشد زیر ساخت های مورد نیاز این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.
رزیتا گلپور دبیر این انجمن نیز اظهار داشت: در سال گذشته 183 میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک تزئینی به کشورهای مختلف انجام شد که در مقایسه با سال قبل رشد 7 درصدی دارد.
وی افزود: در چهار سال گذشته تعداد واحدهای فعال در این رشته صنعت از 25 واحد به 47 واحد افزایش یافته است و با بازاریابی انجام شده، بازار منطقه را از چین گرفتیم.
گلپور نیز گفت: صادرات به کشور های عراق و پاکستان به صورت ریالی انجام میشود اما برای رفع تعهد ارزی مجبور به تسویه آن به صورت دلاری هستیم که این امر هزینه های تولید را افزایش و قدرت رقابت ما را کاهش می دهد.
بنابراین گزارش بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته اشاره کرد که 29 دیماه تا دوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود./ تسنیم